|
Vegard
|
 |
« på: 05. Februar, 2008, 15:25 » |
|
Sitat fra Østlendingen i dag 5/2-08 (Side 15) : Forsvarsbygg søker Åmot kommune om byggetilatelse for 2 traseer for oversetting over vassdrag, såkalte OVAS-traseer, i Rena elv. Vilkåret om automatisk fredete kulturminner er oppfylt gjennom behandling av reguleringsplan, skriver prsjektsjef Jens Levi Molstad. Det samme skal vilkåret for frigivelse av kulturminner være. Det er forsvarsbygg som eier alle arealene som omfattes av tiltaket. Entreprenøren som er engasjert for arbeidet, er John Galten AS Lurer på hvor dette er?? Uansett ikke bra 
|
|
|
|
|
Loggført
|
BEDRE MED EN DÅRLIG DAG PÅ ELVA, ENN EN GOD DAG PÅ JOBBEN
|
|
|
Jostein Berg
Administrator
Jeg bør fiske mer og skrive mindre på forumet

Utlogget
Det er godt å ha biologene til NINA i Renaelva!
|
 |
« Svar #1 på: 05. Februar, 2008, 15:29 » |
|
Hei Vegard! Tror dette er iverksettelsen av byggingen av vadetrasseene ved Leopardbrua. Mener å huske at biologene som ble rådspurt satte store spørsmål ved dette, men ingen ting hjelper jo. Så nå skal de bygges. Er kanskje litt rart å tenke på at de har klartgjort trasseene for flere år siden ved å hugge skog, bedrive anleggsarbeide osv. Dette betyr kanskje at alle søknader forsvaret gjør er en ren formalitet som de allerede vet svaret på?
Hostil´n
|
|
|
|
|
Loggført
|
Putt klima"forskerne" i en åpen båt i Sørishavet og senk den før all tiltro til forskning er ødelagt, og send med politikerne og nyhetsredaktørene som ekstra krabbemat. Ikke det at jeg har noe mot krabbene, men de står det muligens over.
|
|
|
|
Vegard
|
 |
« Svar #2 på: 05. Februar, 2008, 15:33 » |
|
Ok...der ja. Ja der har de hugget for lengst...de søker etter at tyrin spruter av stubbene!! Faan...det er jo der fisken har sin gyte yndlings-plass jo!! Er det mulig 
|
|
|
|
|
Loggført
|
BEDRE MED EN DÅRLIG DAG PÅ ELVA, ENN EN GOD DAG PÅ JOBBEN
|
|
|
Jostein Berg
Administrator

Utlogget
|
 |
« Svar #3 på: 05. Februar, 2008, 15:38 » |
|
Det stemmer det Vegard. Forskerne fant kjempemange gytegroper akkurat der disse traseene skal bygges. Dette kommer til å merkes på både harr- og ørretrekrutteringen. Men akkurat her vet jeg ikke min arme råd. Innkjøp av kjettinger til lenkegjeng? Sivil ulydighet som kun fører med seg at vi får bøter som svir? Jeg skulle ønske forskerne gikk "bananas" og ropte så høyt om skadevirkningene at det ble et rabalder uten like. Vedder dog en femtilapp på at saken er tapt. :'(
Hostil´n
|
|
|
|
|
Loggført
|
Putt klima"forskerne" i en åpen båt i Sørishavet og senk den før all tiltro til forskning er ødelagt, og send med politikerne og nyhetsredaktørene som ekstra krabbemat. Ikke det at jeg har noe mot krabbene, men de står det muligens over.
|
|
|
|
magne farlund
|
 |
« Svar #4 på: 05. Februar, 2008, 15:39 » |
|
Det er et paradoks dette. Siden andre verdenskrig har ikke Norge hatt noen fiende å krige mot, så vi har "måttet" krige mot oss selv ved å ødelegge naturen 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Hadde maksmål vøri et tema på 80-tallet ville je sannsynligvis itte vøri gift 
|
|
|
Tore Slettengen
Global Moderator
Jeg har slutta helt å fiske fordi fingra sitter fast i tastaturet

Utlogget
Bill merk: Diffus.
|
 |
« Svar #5 på: 05. Februar, 2008, 16:03 » |
|
Det blir vel bare de to første det søkes for nå, kommer vel et par til etterhvert, det er i alle fall det som har stått i div dokumenter før!  Lett å se sammenhengen mellom OVAS og bro-skolen sør i Løpsjøen på dissa bildene.......hovedgrunnen til at et OVAS-område ikke ble anlagt på Gråfjell som skal øves filler av i alle fall? http://www.youtube.com/watch?v=31yfgqyJik4
|
|
|
|
|
Loggført
|
FORSVARET UT AV RENAELVA! STØTT BIO-RØ! http://bio-ro.no/La biologene til NINA fortsette arbeidet i Renaelva! Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra! 
|
|
|
|
Bo Mortensen
|
 |
« Svar #6 på: 05. Februar, 2008, 16:42 » |
|
Det er et paradoks dette. Siden andre verdenskrig har ikke Norge hatt noen fiende å krige mot, så vi har "måttet" krige mot oss selv ved å ødelegge naturen  Må være de klogeste ord jeg har hørt lenge, Magne. Gælder hele NATO.
|
|
|
|
|
Loggført
|
"Ved at bekende mig til Fiskeres Broderskab er det lykkedes mig at føle mig som en fri Mand; mellem Fiskere fandt jeg de bedste Venner, Livet byder" Svend Saabye - "Lystfiskerliv"
|
|
|
|
Gunnar Bingen
|
 |
« Svar #7 på: 07. Februar, 2008, 14:40 » |
|
Fikk nyhetsbrev i posten i dag om at i februar i år begynner arbeidet med å lage to av fire oversettingstraseer over Rena elv 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Evig Renavanndrikker.
|
|
|
|
magne farlund
|
 |
« Svar #8 på: 07. Februar, 2008, 15:11 » |
|
Tenk om man kunne begrenset det til i hvert fall 2 overganger, og latt de beste gyteplassene i fred. Det ville passet som hånd i hanske med det Regjering og Storting forfekter i dusinvis av rapporter. Men det er jo krig må vite, og unntakstilstand for naturen. At søknaden ikke er innvilget må bety at det ennå finnes håp om å finne fram til litt vett i styrende organer - tror ikke vettet er oppbrukt, da de synes å stelle svært så pent med det 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Helge Næss
Gjest
|
 |
« Svar #9 på: 07. Februar, 2008, 15:29 » |
|
Var det ikke bare to traseer som skulle bygges, men til gjengjeld være breiere....eller er det jeg som har drømt igjen?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Gunerius Bakke
|
 |
« Svar #10 på: 07. Februar, 2008, 18:41 » |
|
Hvor mange meter kjetting trenger vi, Jostein? 154 medlemmer her nå... 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Nei til settefisk i Renaelva!
|
|
|
|
Lars Gunnar Mostue
|
 |
« Svar #11 på: 07. Februar, 2008, 19:33 » |
|
Ønsket fra Forsvaret var å få bygge 4 traseer, 2 på nordsiden av brua og 2 på nedsiden, men har fått disp. til å bygge 2, foreløpig vel å merke.  Disse traseene skal ha en kjørebredde på 10 meter og en "fotbredde" på ca 40 meter!! Så det går med ganske store områder med gytegrunn! Hvis vi regner med 2m. kjetting pr. mann,og at det sansynligvis vil komme mange flere enn medlemsmassen til RV, så blir det en anseelig "kjettingtarm"  LG
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
magne farlund
|
 |
« Svar #12 på: 07. Februar, 2008, 20:44 » |
|
Det er ingen sak å stoppe dette inngrepet, eller andre inngrep rundt om, som går stikk i strid med det styresmaktene hevder å ville med naturen vår. Kan lett spa opp 100 kilo med rapporter som slår fast at inngrepet ikke bør skje, og enigheten er tverrpolitisk. Det som trengs er at mange nok vil det sterkt nok. Om Åmot kommunes befolkning, samt sporsfiskere landet over, rett og slett streiker for å få stanset raseringen av gyteområdene, ja så blir det stanset. 200.000 mennesker borte fra jobb en måneds tid - antakelig holder det med noen dager - så er et sterkt nok signal gitt.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jostein Berg
Administrator

Utlogget
|
 |
« Svar #13 på: 07. Februar, 2008, 22:21 » |
|
Hvor mange meter kjetting trenger vi, Jostein? 154 medlemmer her nå...  He-he! Lurer på hvordan det går hvis de kommer kjørende med en Leopard  Men jeg er jo så gal at jeg har tenkt tanken jeg. Ender dessverre opp med det samme hver gang. Litt uggen behandling mens de kapper kjettingen, setter på meg håndjern og putter meg inn i Svarte-Marja. Den er grei nok. Men bota da? Kan man få den på avbetaling?  Tenker vi kan lage et opprop til å begynne med, rettet mot rådmannen i Åmot Kommune. Direkte vettskremte blir de kanskje ikke, men en vekker må det tross alt bli. At søknaden ikke er innvilget må bety at det ennå finnes håp om å finne fram til litt vett i styrende organer - tror ikke vettet er oppbrukt, da de synes å stelle svært så pent med det  Jeg lo godt av denne Magne.  Godt det finnes plass for humor midt oppe i alvoret. Hva angår restprosent av vett, så er det jo ikke så skråsikkert at det sto så godt til fra starten av.  Vi får vurdere dette litt. Kom med forslag. Hostil´n
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
osprey
Entusiast

Utlogget
Tilfeldighetenes treffsikkerhet er nådeløs...
|
 |
« Svar #14 på: 07. Februar, 2008, 22:26 » |
|
Ønsket fra Forsvaret var å få bygge 4 traseer, 2 på nordsiden av brua og 2 på nedsiden, men har fått disp. til å bygge 2, foreløpig vel å merke.  Disse traseene skal ha en kjørebredde på 10 meter og en "fotbredde" på ca 40 meter!! Så det går med ganske store områder med gytegrunn! Hvis vi regner med 2m. kjetting pr. mann,og at det sansynligvis vil komme mange flere enn medlemsmassen til RV, så blir det en anseelig "kjettingtarm"  LG Kjenner jeg dem rett så tenkte de, "vi trenger to traseer....vi sier fire så får vi sikkert lettere igjennom to"  Passeringspunktene er jo heller ikke valgt først og fremst med tanke på elvas kvaliteter som fiskeelv....triste greier :'( Mvh Rolf J. F.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|