Renaelvas venner
09. September, 2010, 01:31 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter: YR.NO Været i Åmot. VANNSTAND Renaelva
Linker: RENAELVAS VENNER Hovedside
BIO-RØ Berørtes Interesseorganisasjon – Regionfelt Østlandet. BIO-RØ Rena elv

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 'flom' till helgen !!??  (Lest 627 ganger)
thebozz
Nykommer
*
Utlogget Utlogget

« på: 29. Juli, 2010, 15:07 »

flom till helgen enligt yr.no alltså!!!

vad tror ni. kommer även rena att påverkas av detta??, vet ju att älven inte brukar stiga/påverkas så där jätte mycket av lite regn.

/thomas
Loggført
Jostein Berg
Administrator
Jeg bør fiske mer og skrive mindre på forumet
Innlogget Innlogget

Det er godt å ha biologene til NINA i Renaelva!

« Svar #1 på: 29. Juli, 2010, 15:15 »

Thomas:

Allerede i dag er vannstanden 26 cm over normalen:

Vannstand for Øra, Søndre Rena

Værmeldingen lover ikke bra:

Værmeldingen for Rena

Nå har de nok magasinplass i Storsjøen (som Renaelva renner ut av) etter å ha tappet for salg av strøm til utlandet i hele sommer. Hva som skjer angående dette er helt umulig å vite. Kanskje de kjører på enda mer vann for å tjene enda mer penger?

Det er imidlertid meldt så mye regn at det kan ha innvirkning på vannstanden samme hva regulanten av vassdraget gjør. Det er spådd middelflom flere steder i Hedmark. Det kan bli meget høy vannføring.

Er redd dette svaret ikke hjalp deg særlig mye! Cheesy Bottom line: Det er i utgangspunktet høy vannføring i Renaelva før store nedbørsmengder skal komme i dag og de neste døgnene. Den som lever får se!
Loggført

Putt klima"forskerne" i en åpen båt i Sørishavet og senk den før all tiltro til forskning er ødelagt, og send med politikerne og nyhetsredaktørene som ekstra krabbemat. Ikke det at jeg har noe mot krabbene, men de står det muligens over.
thebozz
Nykommer
*
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: 29. Juli, 2010, 15:42 »

Thomas:

Allerede i dag er vannstanden 26 cm over normalen:

Vannstand for Øra, Søndre Rena

Værmeldingen lover ikke bra:

Værmeldingen for Rena

Nå har de nok magasinplass i Storsjøen (som Renaelva renner ut av) etter å ha tappet for salg av strøm til utlandet i hele sommer. Hva som skjer angående dette er helt umulig å vite. Kanskje de kjører på enda mer vann for å tjene enda mer penger?

Det er imidlertid meldt så mye regn at det kan ha innvirkning på vannstanden samme hva regulanten av vassdraget gjør. Det er spådd middelflom flere steder i Hedmark. Det kan bli meget høy vannføring.

Er redd dette svaret ikke hjalp deg særlig mye! Cheesy Bottom line: Det er i utgangspunktet høy vannføring i Renaelva før store nedbørsmengder skal komme i dag og de neste døgnene. Den som lever får se!

jostein, tack för svar.

blir nog en tur med lavvun till rena iallfall, lördagen ser ju hyfsat fint ut enligt yr.no !!

hur är fisket nu för tiden i älven, kläckningar mm Huh?

/thomas

Loggført
Jostein Berg
Administrator
Innlogget Innlogget

« Svar #3 på: 29. Juli, 2010, 15:48 »

Tja, det blir tatt en del flott fisk...

Min fisketur

Det er bilder av fin fisk i alle de øverste trådene. Mange kommentarer om hvilke insekter/fluer som gjelder også. Mye god lesing her, med forrige natts kanonfisk lurt av Gunnar:

Loggført

Putt klima"forskerne" i en åpen båt i Sørishavet og senk den før all tiltro til forskning er ødelagt, og send med politikerne og nyhetsredaktørene som ekstra krabbemat. Ikke det at jeg har noe mot krabbene, men de står det muligens over.
Nils A.Allergodt
Venn av Renaelva
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: 29. Juli, 2010, 16:09 »

Så et program på tv, med en metrolog. Han sa at værvarsel var ferskvare, med holdbarhetsdato 3 timer. så det er ikke sikkert, at det blir så mye regn som de har sagt. Det er bare å vente å se, for sommerværet var så vanskelig å spå.
Loggført

Man blir aldri for gammel til å lære
thebozz
Nykommer
*
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: 30. Juli, 2010, 10:36 »

tar och bokar om fiske turen till nästa helg istället !!

får hoppas på bättre väder då  Grin

/thomas
Loggført
Tomas Andersen
Medlem
**
Utlogget Utlogget

"Forståsegpå'er" in the making..

« Svar #6 på: 30. Juli, 2010, 12:47 »

Elva er forhåpentligvis fiskbar i helga? Undecided
Loggført
Jostein Berg
Administrator
Innlogget Innlogget

« Svar #7 på: 30. Juli, 2010, 14:07 »

Akkurat nå sier målestasjonen ved Målerhølen 31 cm over normalen for denne dagen. Det er litt regn nå, men værmeldinga har snudd og spår bra vær for helga. Her er der bare å velge helt på egenhånd. Cheesy
Loggført

Tore Slettengen
Global Moderator
Jeg har slutta helt å fiske fordi fingra sitter fast i tastaturet
Utlogget Utlogget

Bill merk: Diffus.

« Svar #8 på: 30. Juli, 2010, 15:44 »

I blokka som jeg bor i her på Hamar, så går den ene takrenna ned langs veggen rett ved siden av, og man kan sitte i godstolen med hodetelefonene på full spiker og øya igjen, og vite at det virkelig pøsregner med bare å kjenne på innsia av ytterveggen....
Og så til saken.....siste døgn har det kun vært to ganger som regnet har vært følbart med en håndspåleggelse av veggen!

Nå bor jo jeg bare her, og fugla veit hvordan det har vært eller er, bare noen kilometer eller mil oppstrøms.....nesten like vanskelig å tolke som værmeldinger eldre enn tre timer det.....og i tillegg til værgudene, kommer jo regulant-gudene og alt det andre! Cheesy

Er nesten glad for at jeg ikke skal fiske........men det kan jo bli sååå bra!!  Grin
Loggført

FORSVARET UT AV RENAELVA!
STØTT BIO-RØ! http://bio-ro.no/
La biologene til NINA fortsette arbeidet i Renaelva!
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!
thebozz
Nykommer
*
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: 30. Juli, 2010, 20:45 »

här i sweeden, runt sthlm har det vart regn kaos dom sista dagarna. lite bättre nu iaf, hoppas ni klarar er från det regnet !!!!!

jostein: måste vara kanon o bo så pass nära bra fiske och den fina rena älven. inte alla som har den lyxen Cheesy

ju äldre man blir så kanske man funderar en o två ggr innan man drar på tur om väder mm inte är optimalt.

men nästa helg, då blire kanon väder (vad det nu är, kan ju vara regn det också) och optimalt fiske hela helgen 

skål på er !!!

/Thomas
Loggført
Tore Slettengen
Global Moderator
Jeg har slutta helt å fiske fordi fingra sitter fast i tastaturet
Utlogget Utlogget

Bill merk: Diffus.

« Svar #10 på: 30. Juli, 2010, 21:24 »

Skål på deg og dine i Swedicaland, Thomas...(...din forgrømmade unge)! Cheesy
Loggført

FORSVARET UT AV RENAELVA!
STØTT BIO-RØ! http://bio-ro.no/
La biologene til NINA fortsette arbeidet i Renaelva!
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!
Jostein Berg
Administrator
Innlogget Innlogget

« Svar #11 på: 01. August, 2010, 11:52 »

Jeg skal være uhyre forsiktig med å gi råd angående vannstand heretter. Elendige værmeldinger og regulantens ustadige tappinger/stenginger gjør dette til ren bingo.

[ IMAGE NOT SHOWN - GUESTS CANNOT VIEW ATTACHED IMAGES ]

I dag er vannstanden plutselig 30 cm lavere enn den var dagene før. Denne nedtappingen begynte i går. Jeg har en mistanke (spekulasjon) om at regulanten lot værmeldingen være en glimrende anledning til "føre var-prinsippet", og tappet magasinet i Storsjøen etter alle kunstens regler for å unngå "flom". Således kunne de tjene noen ekstra kroner på ei elendig værmelding.

Da det fryktelige "uværet" fant det for godt å holde seg borte fra dalføret vårt, fikk de sannsynligvis kalde føtter og stengte igjen. Dermed falt vannstanden svært raskt. Understreker at dette er en spekulasjon.

Jeg skal ta meg en tur oppover nå snart. Tar med kameraet for å dokumentere vannstanden ovenfor Storsjødammen. Har de fylt opp vannmagasinet i Storsjøen iløpet av en våt sommer slik det er ment, da skal jeg snarest korrigere meg selv. Smiley
Loggført

Jostein Berg
Administrator
Innlogget Innlogget

« Svar #12 på: 01. August, 2010, 14:02 »

Gal spekulasjon

Har akkurat kommet tilbake etter å ha vært nordover for å sjekke vannstanden oppstrøms Storsjødammen. Der så det slik ut, og bildene er fra elva ved brua over til Koppang og sjøenden:

Vassdraget er langt bortimot fullt. Årsaken til nedgang i vannstand det siste døgnet skyldes sannsynligvis taktiske grep regulant/kraftprodusent gjør for å imøtegå en bestilling til uka. Det er stadig "lav" vannstand i elva i dag. Kanskje slipper de på i begynnelsen av uka?

Som sagt, å spå vannstand i Renaelva er ren bingo. Hva som er årsaken til de siste to års høye vannstand har jeg pr nå ikke svaret på. Skal sjekke nedbørsstatistikk for nedslagsfeltet en gang til. Enten har det vært mer nedbør, eller så har de kjørt mer vann i Rendalsoverføringa. Eller begge deler. Cheesy
Loggført

Magne Fjellstad
Entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: 01. August, 2010, 14:51 »

Trolig er det at det er noe mer nedbør som gjør det, Glomma ved Stai har ligget fra 50 til 80 cm. høyere enn i 2008 og 2009.

Magne Fjellstad.
Loggført
thebozz
Nykommer
*
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: 08. August, 2010, 20:07 »

Då är man tillbaka efter en kanon trevlig helg vid älven, lite mycket regn under fredagen kanske !!!

kan rapportera om dålig aktivitet under dagtid medans det kom igång med bra kläckningar på kvällen ( från 2100 och fram).

fredagen bjöd på två tappade fiskar samt en riktig torped som tog flugan och drog rakt ut i älven vilket resulterade i att tafsen gick av.  :'(

lördags fisket gav en harr på straxt under kilot samt nytt PB i form av en öring på 2 kilo  Shocked. Skapligt skönt med tanke på fredagens nederlag.

Loggført
Sider: [1] 2   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!