Renaelvas venner
09. September, 2010, 01:35 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter: YR.NO Været i Åmot. VANNSTAND Renaelva
Linker: RENAELVAS VENNER Hovedside
BIO-RØ Berørtes Interesseorganisasjon – Regionfelt Østlandet. BIO-RØ Rena elv

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Glassfiber  (Lest 115 ganger)
Ingar Rognås
Medlem
**
Utlogget Utlogget

« på: 28. Juli, 2010, 16:38 »

Jeg vurderer å bestille meg et par glassfiberblanks og har sett et sted at Terje har en stang fra Mcfarland.
Er det noen her som har testet denne? og kan si noe om kvaliteten/ egenskapene?

Har mailet litt med Mike McFarland og han er klar til å produsere i løpet av ganske kort tid.

sitat fra siste mail fra Mike:

I can make both of those style of blanks.  I have yellow glass as well as painted yellow glass in a brown finish.  I also have some other colors that I am working on.  These blanks are e-glass and have a nice smooth action and a full flex.

I am also working with some s-glass.  The s-glass is black, so there are not a lot of color options as the black glass doesn't paint well.  I did some prototypes of these in unsanded finish and they are nice looking.  Kind of retro like early unsanded graphite from Orvis and Scott. These rods are a little lighter in weight than my e-glass versions.  I have patterns for these in 4 and 5 wt, but no 3wts yet.  That would be an easy model to build though.

I could probably have a blank or two ready to ship in about a week.  Prices for the blanks are $185 for a 2 or 3 piece.  A 4 piece would be $25 extra.

Lurer også på om det er noen som kjenner forskjellen på e-glass og s-glass?
Loggført

Ingar
Gunnar Bingen
Administrator
Jeg bør fiske mer og skrive mindre på forumet
Innlogget Innlogget

« Svar #1 på: 28. Juli, 2010, 16:47 »

Har ikke testa de stengene, men har prøvd ei Steffenbrodhers som var kastbar.
Bambus og glassfiber, har liksom en følelse av å klatre en fjellvegg og finne ut
etter hvert at tauet er for kort med slikt utstyr Cheesy
Loggført

Evig Renavanndrikker.
Ingar Rognås
Medlem
**
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: 28. Juli, 2010, 16:57 »

Hehe, klatrer gjør jeg med langt nok tau Wink har sett folk bruke for kort tau å gå i bakken under nedfiring Undecided

Har stenger så det holder i mange generasjoner så det er mest for å ha et par "kosestenger" til nærfiske. Fisker jo veldig ofte på fisk som står innen 10-12 meter!
Loggført

Ingar
Roy Peistorpet
Nykommer
*
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: 28. Juli, 2010, 17:43 »

Hei! Jeg har 2 glassfiberstenger. En 8 fot Steffen Brothers i klasse 3-4 (regner med at det var denne Gunnar sa var kastbar) og en 6 fot Diamondglass i klasse 5. Dette er ypperlige stenger for indianerfiske, men med teknikk kan man denge  godt over 20 meter. Jeg sitter og binder fluer og kjører nymfedemo på jakt og fiskedagene fredag, lørdag søndag og kan godt ta med stengene så du får testet litt.

Loggført
Joachim
Venn av Renaelva
Utlogget Utlogget

Ingen vits i å sitte inne , når alt håp er ute.

« Svar #4 på: 28. Juli, 2010, 18:23 »

Du kan jo bare ringe til han Terje. Hyggelig kar som er over gjennomsnittet interessert i fluefiske  Smiley
Loggført

FORSVARET UT AV RENAELVA
Støtt Bio rø bli medlem
http://www.bio-ro.no

http://www.jackdennis.com

Fishing is not a matter of life and death.
It is more important than that.
Ingar Rognås
Medlem
**
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: 28. Juli, 2010, 19:06 »

Takk for info gutter!

Jeg tviler på at det blir noen jakt og fiskedager på meg men takk for tilbudet Roy.

Jeg har fått en del info da jeg stilte spørsmålet på fluefiskersiden også.

Regner med at jeg bestiller en av hver glasstype så får vi se hva forskjellen er...
Loggført

Ingar
Henning
Entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: 28. Juli, 2010, 21:25 »

Hei Ingar. Jeg har teste den stanga til Terje, og den er riktig så deilig.
Ring til Terje og snakk litt med han om saken. Han hadde no glassprat for seg her hin dagen. Var en eller anna nyvinning han hadde fått hendene i, og han var helt i taket.

Send meg en PM om du vil ha hans telefon nummer.
Loggført

Mvh
Henning Sæbø
Kenneth Sneis
Administrator
Jeg bør fiske mer og skrive mindre på forumet
Utlogget Utlogget

FORSVARET UT AV RENAELVA !!!

« Svar #7 på: 28. Juli, 2010, 22:21 »

Glassfiber kan være utrolig moro, men til sitt bruk.
Har en Diamondglass 6'6" 3 weight, går fint å presentere på opp mot 20 meter.
Artig lite leketøy som er helt spagetti til langt nedi korken.

Men ett lite NB!
Personlig her jeg slutta (nesten) å bruke denne stanga, ene og alene fordi den er helt ubrukelig å kjøre fisk på.
Moro ja, men ikke særlig snilt.
Brukte en gang over 15 minutter på å lande en ørret på 500 gram (stillevann).
Kjørte på ingen måte fisken pent, men stanga klarte rett og slett ikke å løfte opp fisken.
Endte med at jeg måtte rette stangtuppen rett imot fisken og sveive inn.
Til sammenligning lander jeg fint ørret på rundt 750 gram på ca 1-2 minutter (stillevann) med Orvis 6'6" 2 weight.

Svarte vel egentlig ikke på noen av spørsmålene dine, men følte for å dele min egen frustrasjon.
Greit nok at stanga fanger fisk, men hjelper så lite når det ikke lar seg gjøre å land den.

Hvordan dette er med andre stenger av glassfiber har jeg ingen ide om  Smiley
Loggført

Kenneth Sneis

Hvilken hensikt/målsetting har dere med den forvaltningen som gjennomføres i Renaelva ??
Ingar Rognås
Medlem
**
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: 28. Juli, 2010, 22:23 »

Hei og takk Henning,

Jeg har faktisk bestemt meg for hva jeg skal ha.
McFarland har en ny s-glass som han har gjort noen prototyper på....skal ikke se bort fra at det er en slik Terje har fått tak i, skal vist være litt lettere. Jeg skal i hvert fall ha en slik + noe annet snadder Smiley

Jeg har nummeret til Terje så kanskje jeg ringer han før jeg bestiller...

Legger ved forklaringen til Mike når jeg spurte om forskjellen på e- og s-glass:

They are actually pretty similar.  The modulus rating of e-glass is 10 mil and s-glass is 12 mil.  This is compared to even 1st generation graphite at 33 mil.  What is unique about the s-glass that I have is that it is uni-directional meaning all fibers are running length wise.  Most glass rods are made using a woven material much like the screen from a window.  I then add a separate scrim material to add hoop strength like you would with graphite.  The advantage to this is that the rods are very light in weight.  I just finished some 8'  5wts in the s-glass that are under 3 ounces with a locking reel seat.  This is not to put down e-glass or even woven s-glass like Mark Steffan uses.  In the smaller rods, the e-glass is great.  The advantage is in bigger rods or when you want a very light swing weight.
Loggført

Ingar
Ingar Rognås
Medlem
**
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: 28. Juli, 2010, 22:33 »

Helt klart noe å tenke på Kenneth.
Det skal så klart ikke gå ut over fisken om stanga ikke takler hard kjøøring av fisk!
Loggført

Ingar
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!