Her er svaret jeg fikk av Jan på PM. Har fått godkjennelse til å legge det ut her

Filmene er desverre borte.
Sitat fra: Henning på 28. Juli 2010, 10:22:48
Hei Jan
Du hadde en film en gang der du viste handbevegelsen ved kurvekast.
Ikke de to filmene som ligger på siden din, men kun film har handleddene. Ved positiv og negtiv kurve eller hva det var
Hvor finner jeg de filmene i dag?
Sir Henning
Tror ikke jeg har lagret den lenger jeg.
Uansett; den måten å kaste kurvene på, bruker sideveise håndleddsslag, som setter toppen i sideveis bevegelse, og på den måten lager bølgen i lina. Første slag skal komme direkte i stoppen, og det skal komme inn mot midten av kroppen. Så slår du den andre veien igjen, blir en tanke der ute for å sette skarphet i kurven, og deretter litt mer moderat inn mot kroppen igjen for å avslutte kurven. Når dette siste slaget kommer, er det også viktig at du skyter lina, altså slippunkt kommer på tredje slag, for på den måten retter lina seg ut foran deg slik at en 90 graders knekk er mulig hvis ønsket.
Denne teknikken bruker du når knekken skal over til venstre (positivt), og både i et opprett og et sidekast fra din primærside. Fra venstre side kan du også bruke den, men da blir det backhand. For et negativt kast gjør jeg det litt annerledes, der setter jeg inn litt for lite kraft (det kommer aldri noen skikkelig stopp), men jeg skyver stangtuppen inn horisontalt foran kroppen for å bibeholde kurven som blir skapt i en lengre luftferd. Så legger jeg ned.
Så gjør jeg i tillegg kurvekastene også på en litt annen måte. Jeg bruker skrutrekkermetoden, det vil si at jeg vrir på håndleddet. Denne gangen er det altså ikke slag i håndleddet, men vridning som på en strutrekker. Snella vris inn mot deg (raskt), deretter helt den andre veien utadrettet. Stangringene vrir seg, og dytter derved på underlina, som igjen brekker på overlina. Viktig på dette kastet er at du stopper høyt og kontant, venter der til du ser lina brekker over i lufta, og først da legger du ned. Her må du også ta ut den lengden du vil avlevere mest på forhånd, da dette kastet skyter dårlig pga at du må stoppe opp der oppe og holde igjen.
JanM