Onsdag.
Jostein; "Hva gjør vi nå'a Kenneth, skal vi fange fisk og knærte svarte skyer på hværdagshimmelen ei lita bevistløs og lykkelig stønn...?"
Kenneth; "Jepp, kan passe bra det, og siden det er mest overskya over hue på deg om dagen kan du åpne ballet!"

Den virkelig pene fisken tålte sjølsagt ikke mer enn et flyt over, og opptrekket av ei line som nekta å plent smyge seg helt inntil land på grunn av en liten strømkant på oversia kom for nært......oppstrømskast var umulig på grunn av vegitasjon, derfor ble det forsøkt et par mindre overbevisende fisk i mellomtia.
Den lille harren; "Å hjælpes meg, nå går det gæli.....jeg har blitt lurt......

......oioi, nå ryker nakken, mor...far, hvor er dere.....

......ju'huu, slapp unna gitt.......mor mor, lat atte døra etter meg....indianarane kjem!"

Den pene fisken hadde blitt frista av alle de fete Aurivilliene som dreiv over, og begynte å vake litt igjen, nå var det Kennets tur, men det samma skjedde med han som med Jostein.
Det var da jeg passa på, SPT's utsendte for dagen (det er jo helt herlig å brilliere med noe så opplagt!)
Tottengen; "Blir bare bingo detta der guta, så mye orginalvarer og uregelmessig vakmønster i tillegg, strømmen på innsia og tre meter fra land.......hadde dere vært så flinke til å fiske som meg så......., men det er dere jo ikke!"

Den neste vaka som en mindre ørret som vaker akkurat slik at den kan væra stor.......ivertfall hvis du er tilhenger av teoretisk luftbingo og julenisser på høylys sommerdag!

Jostein; "Jøss, han har flua like langt inn i munnen som på en trekilos jo......denna var sulten!"
Doktor Sneis; "Slapp av lille venn.....etterpå skal du få en tyggis med mentolsmak!"

Og så kom hele andeflokken forbi rett foran de digre pailabba våres......minst en av fjordårets tamme andunger ser ut til å ha klart seg, og kjenner jeg folk langs elva der rett, så får døm godt stell framover også....jeg skal da ivertfall ha med meg noe godt dit neste gang!

Synet gjorde Kenneth helt apatisk, og Jostein måtte ta'n med seg til et nytt beite uten slike rørende synsinntrykk!