Renaelvas venner
09. September, 2010, 01:49 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter: YR.NO Været i Åmot. VANNSTAND Renaelva
Linker: RENAELVAS VENNER Hovedside
BIO-RØ Berørtes Interesseorganisasjon – Regionfelt Østlandet. BIO-RØ Rena elv

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 9   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fluefisketreffen --> dag for dag  (Lest 13794 ganger)
Oddbjørn Midbø
Medlem
**
Utlogget Utlogget

« Svar #15 på: 24. Juni, 2008, 12:58 »

Var i Rena søndag og mandag, måtte en snartur tilbake til Stavanger i dag  Angry

Kom dessverre for sent til vakfesten i går, men var en siste rest av døgnflueklekking på Osøra ca kl 18:00 når jeg satte opp teltet. I morra blir det fiske for fullt, så håper på at det blir vindstille og kanskje en liten regnbyge eller to så jeg kan få treffe på litt vaking. Har sett 8 vak til nå.

Så deg forresten på rødsbrua Kenneth, stod å speidet etter vak når du kjørte over. 
Loggført

Ut med forsvaret, ut med oppdrettsfisken og ut med maksmål på gjedda! Da blir Rena en enda bedre plass Smiley
Ole Marius Ekeberg
Moderator
Venn av Renaelva
Utlogget Utlogget

« Svar #16 på: 25. Juni, 2008, 00:11 »

Dro opp på mandag den 23, satt opp telt, stekte en biff, og viste David Gourong (tilreisende fra Oslo området) litt rundt i området Osøra. For hans del mest med tanke på gjedda.

Så, etter ti timers søvn...

... var det dags for litt fiske for min del, og her kommer bildene fra disse to første dagene.
 Akkurat nå er jeg forøvrig hjemme en tur for å fylle på med noen smeltelim-aurivilli`r, og ordne noen -i denne sammenhengen- ubetydlige ærend  Smiley

Frokost..

Sjekk av insektsliv..

Vårflue..

Aurivilli..

Dinocras, Norges største steinflue-art..

Terje gjør seg klar og deler ut et par tips angående fluevalg..

Og om det ikke funka for alle andre, så funka det i alle fall for han..

Et vak..

Jan Erik er på plass..

Og fisken - den tar..

Så ble det kvell`, og "alle" samla seg på Osøra..

(Foto; Staffan Lindstrøm)
« Siste redigering: 25. Juni, 2008, 00:30 av Ole Marius Ekeberg » Loggført

Is a man who is too busy to go fishing a success?
~^~^~^~^~^~^~^~^~
|
|
|
¿ <°))))><
Torkel Skoglund
Entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #17 på: 25. Juni, 2008, 08:56 »

Fine bilder Gammis.

Helt klart at om man virkelig skulle ta steget helt ut og få realisert seg som fluefisker, så burde man jobbet i zoo-butikk.  Wink

Ser frem i mot noen dager uten jobbing, og kun fiske i Rena i midten av juli. skal bli godt Smiley
Loggført
Roger Enger Lie
Entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #18 på: 25. Juni, 2008, 09:18 »

Flott fisk, Terje Wink , snurringen så god ut, OME. Vi som jobber hele tia, får nøye oss med forumtitting så lenge.. men til helga blir det hardfisking etter Trout ala Rena Wink

Lykke til videre folkens:)

Mvh,
Roger Enger Lie
Loggført

http://www.fiskeogfriluftsliv.net
Forsvaret ut av Renaelva
Tore Slettengen
Global Moderator
Jeg har slutta helt å fiske fordi fingra sitter fast i tastaturet
Utlogget Utlogget

Bill merk: Diffus.

« Svar #19 på: 25. Juni, 2008, 10:51 »

Første treffdag for meg i går, enkelte halvgamle og treige gubber virker ikke like godt som før i væla, og trenger uhorvelig mye tid på opptil flere morraskvister til å virke skikkelig noen ganger!
Men når døm, eller slike som meg ivertfall først virker, ja da tar det liksom aldri helt slutt.......skal liksom få med seg alt før øyelokka detter ned og rustholken øverst på skrotten setter hardisken i dvale ei lita stønn......resultatet er at du vokner i samma øyeblikket som første fugger'n fiser på morran enda du var sistemann som la deg og måtte tåle et par endeløse timer av det tunge skogsarbeidet fra tre andre "loudspeakers" som gikk på full trotle noen veldig få meter unna i tre-rum-og-loft-kåken til Gunnar før særingen (meg altså) endelig forsvant under tidligere nevnte særk.....fyttikatta for et liv! Smiley 

Med bortimot fire timer under Oline lukkøyes tette bomullsærk kvekna beinhaugen overaskende fort opp til en morra som minte lite om den iskalde natta i forveien.......håper døm som ligger oppetter elva i telt har gode soveposer, for vi måtte skrape is av bilvindua når vi dro fra Osøra i går!

Og så sitt je her da, på værandan til Gunnar i Haugedalen, og hakker ned en liten snutt om dagen og natta som var, det går trått, men utekontakta gir suppe til møkkamækken, trådløsen går tvert igjennom opptil flere vegger og murmeldyra inne vokner vel ikke før blæra nesten sprekker......om ikke, så ivertfall når det skjer! Cheesy

Tre rom og loft!

Jeg for litt rundt som en overivrig stut som bråoppdager at vårsleppet allerede har skjedd og fjøset er tomt da jeg kom......følte liksom at det var så mye ugjort hilsing på både gamle og nye fjes, mange var ute på fisking, men på Osøra og Kvarven var det liv og tia gikk radig fram til det barka sammen til godt lag.

Staffan fikk prøvd cane-stanga jeg fikk av stangbyggeren him-self, Vidar Steimler......at stanga bare av den grunn er værdifull nok til å ta med seg i grava, er helt sikkert!
Derfor var det nesten unødvendig at good old Staffan oia og bar seg så til de grader over hvor utrulig fin og god den var å kaste med......jeg har jo hørt målet på'n før når han får noe ekstra fint i henda, men denna gangen føltes det litt ekstra! Smiley
(Vidar kommer på treffen og skal prate litt om, og demonstrere forskjellige splittcanestenger.....se programmet på hovedsiden.)

Staffan med Steimler'n!

Og så var det treff!
Vindkuler med bortimot orkan styrke reiv nesten av hår, sjegg og ikke minst den digre presenningen som skulle holde folk tørre hvis blæra sprakk på han der oppe til og begynne med......men det løya heldigvis når sola passerte ned bak skogsranda på motsatt sie av elva.

For fullt seil i blåsten!

Laget ble littegrann mindre utover natta, frafallet skyldtes ikke mannefall pga drukningsdød i karsk-koppen, men en og annen bodde andre steder, ville ha seg en liten hikkas sjøl etter at bilen ble parkert, eller rett og slett komma seg i bosoa å hvile ut til ny dag.

Detta var godt og ha på slutten i natt!

« Siste redigering: 26. Juni, 2008, 00:24 av Tore Slettengen. » Loggført

FORSVARET UT AV RENAELVA!
STØTT BIO-RØ! http://bio-ro.no/
La biologene til NINA fortsette arbeidet i Renaelva!
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!
Ole Marius Ekeberg
Moderator
Venn av Renaelva
Utlogget Utlogget

« Svar #20 på: 25. Juni, 2008, 14:20 »

Er noen som må jobbe vettø, så vi andre kan nyte god mat!

Cheesy

Vi har takk og lov fremdeles igjen en haug av dager før vintern kommer!
Loggført

Is a man who is too busy to go fishing a success?
~^~^~^~^~^~^~^~^~
|
|
|
¿ <°))))><
Vidar Steimler
Medlem
**
Utlogget Utlogget

« Svar #21 på: 25. Juni, 2008, 20:48 »

Her kommer en liten justering av programmet.

Miniforedrag om konstruksjon og bestemmmelse av aksjoner på splitcane stenger blir også avholdt i morgen, torsdag.
Regner med at det hersker en viss oppbruddsstemning på søndag, så da tar jeg evt en gjennomføring tidligere på dagen dersom det er interesse.
Fint om dere som leser dette videreformidler budskapet til interesserte.

Mvh Vidar
Loggført
Gunnar Bingen
Administrator
Jeg bør fiske mer og skrive mindre på forumet
Innlogget Innlogget

« Svar #22 på: 25. Juni, 2008, 20:56 »

Her kommer en liten justering av programmet.

Miniforedrag om konstruksjon og bestemmmelse av aksjoner på splitcane stenger blir også avholdt i morgen, torsdag.
Regner med at det hersker en viss oppbruddsstemning på søndag, så da tar jeg evt en gjennomføring tidligere på dagen dersom det er interesse.
Fint om dere som leser dette videreformidler budskapet til interesserte.

Mvh Vidar

Skal sende noen meldinger rundt, og det starter kl 1100 ?
Loggført

Evig Renavanndrikker.
Vidar Steimler
Medlem
**
Utlogget Utlogget

« Svar #23 på: 26. Juni, 2008, 10:50 »

Nei, jeg tenkte på miniforedraget.

Starter kl 1800.
Loggført
Tore Slettengen
Global Moderator
Utlogget Utlogget

« Svar #24 på: 26. Juni, 2008, 17:05 »

Er hjemme fra treffen en liten tur for å kvile beinpiper og kopknott......merkelig hvor sliten en gammal diffus blir når det foregår mye som er morro og fint rundt'n! Smiley
Men det passer da bra å legga inn litt fra bittelitt av det som har skjedd oppi der til nå!

Først en liten advarsel.......ikkeno farlig, men vel værdt å merke seg hvis du skal vise fram bilder i strikte og klinisk-religiøse menighetsammenhenger hvor alt erignert uttafor ekteskapet automatisk hører Belsebub til!

Først et bilde prega av fullstendig uskyld......og detta kunne jo vært fra et hvilket som helst bønnemøte.....ikke sant...?

Men så skjer det noe nær midten i bilde nr to.......langfinger'n til skøyer'n i naturstresslessen får plutselig ereksjon som så ofte når det er et kamara holdt av kjentfolk i nærheten, å fyker tilværs uten respekt for ytteligående relegiøse krefter, gamle bestemødre med bibelen under hodeputa og uskyldige unger med naturlig hærme-anlegg!

Det er altså detta jeg prater om......finger'n til Mr Bingen!
Den dukker liksom opp av seg sjøl når en minst venter det.........lurer på hvordan fotoalbumet til Bingen-familien ser ut...?
Alle smile og ler, Gunnar også så klart, men finger'n......er den med der også...?...må nok spørre Stein Åge om det en gang! Smiley

"Titt deg Tottengen!" Tongue

« Siste redigering: 30. Juni, 2008, 01:16 av Tore Slettengen. » Loggført

Tore Slettengen
Global Moderator
Utlogget Utlogget

« Svar #25 på: 26. Juni, 2008, 19:10 »

Osøra på tirsdag.
Det passer bra å legga inn litt mer om Steimlerstanga mi, Vidars første miniforedrag om canestenger er/var i kveld, trøsta mi og sikkert flere som ikke får det med seg nå, det er at det blir ny sjangs både i morra og på lørdag! Smiley

Staffan og Roy som begge er gode kastere og vant til alt det som finnes av matrialer og aksjoner hadde allerede prøvd "NR 33", og begge virka nesten litt posetivt overaska over hvor kjapp og lettkasta den var.

Sjøl kaster jeg som kokt spagetti, det er jo vanligvis en betegnelse som blir brukt på vinglete slarkeraier, og dermed passer det bra til meg også.......men det er utrulig morro for meg at akkurat den Steimler'n som jeg var så heldig å bare rett og slett av Vidar får så gode kritikker.........det er jo han som har fortjent det!

Sjøl må jeg altså støtte meg til hva slike som Staffan og alle andre som er mye, mye bedre enn meg til å kaste sier om egenskapene til ikke bare cane, men alt som rusler og går av stenger.......alt jeg veit er at jeg fort får et spesielt forhold til enkelte fiskestenger, og vil hulkegrine som ei drag-fjølle den dagen en av mine fire fineste går føyken i et stormkast og må erstattes med noe anna!

Det er ikke alle som får til canestenger med absolutt en gang første gangen, overgangen fra div carbonaksjoner og kastestiler kan bli litt stor sånn akkurat med det samma......men dere har en fin mulighet til å få prøvd litt forskjellig oppi elva nå, i morra og i overimorra!
Cane for meg er mange gamle gode minner, fenomenale fiskestenger (nå i dag) og  utrolig håndtverk utført av dedikerte folk som her i landet utgjør noe av det beste som finnes i faget, cane er ikke status, det er heller ikke galematias, hype eller no anna piss som andre surrehuer eventuelt bruker som stupebrett for å nå større høyder for like eventuelle magaplask på veien mot hull 18......cane er Vidar Steimler, Thomas Simarud og en del andre stangbyggere sin vaskekte, dedikerte idalisme og glede med det døm driver med!
Det handler for meg mest om følelser som virkelig må føles, en hvilken idiot som helst med litt penger kan kjøpe (eller tydeligvis til og med ) ei slik stang og det håndtverket den representerer.
Men går en glipp av følelesen, respekta for både bruken og arbeidet til byggeren bak går en glipp av mye.....så mye at det ville føles ufortjent å eie noe slikt.....det er det jeg tenker omkring splittcanestenger i dag sånn i farta......håper jeg gjør meg fortjent!   

Her er en link til tidligere tråder om akkurat stanga mi, for døm som spurte om litt ekstra-info om den, så er det altså litt der!
http://www.renaelva.net/forum/index.php?topic=1093.msg15749#msg15749

« Siste redigering: 01. Juli, 2008, 02:19 av Tore Slettengen. » Loggført

Tore Slettengen
Global Moderator
Utlogget Utlogget

« Svar #26 på: 26. Juni, 2008, 21:19 »

På Kvarven har jeg bare vært innom en liten tur foreløpig, og skjøl om en del var ute å fiska så fikk jeg da hilst litt på gamle og velkjente "Kvarvenfarere".
Johnny (med stanga) er sjølutnevnt Kvarven-gartner med mer futt enn de fleste, når andre snubler i grastuer, går på trynet og fistelforbanner grøntknollen i tre kvarter for så å subbe videre, tar Johnny fram graskløpper'n og gir seg ikke på tørre møkka før det ser ut som green'en på ei golfbane......tar det fyr noe sted, er'n også god å ha...brannmannen!
Knut klipper også gras, men det er helst for mor si på Ridabu, mye av livet hass (også) kvikner til hvert eneste år samtidig med åpningstia av Renelva.......elva er værdifull for han, og han er ta meg fanken værdifull for elva også......stå på Knut!
Staffan krever sikkert ingen nærmere presetasjon for de fleste......men se litt ekstra på'n akkurat her.....han småhopper jo av begeistring for Steimlerstanga!   

Petter var ny "live" for meg som så mange av døm jeg har møtt oppi der nå, men det blir ofte slik med folk en kjenner fra forum at det føles litt som gamle kjente...og da blir det liksom bare feks slik; "Næmæn...hei på deg Petter, det var jaggu trivelig", og så er'n liksom der med en gang!
Det ble tid til litt fin-timingstips i dobbeltrekkteknikkmotorikkmekanikk også! Smiley

« Siste redigering: 30. Juni, 2008, 02:12 av Tore Slettengen. » Loggført

Nielsen
Entusiast
Utlogget Utlogget

« Svar #27 på: 26. Juni, 2008, 21:44 »

Ble bare noen dager på Rena for min del, jobben venta, så jeg måtte sette kursen hjemmover på tirsdagskvelden..

Ble pers på harr, og noen fine fettfinner.

Må få takke Terje for sin vanlige gjestfrihet, og Staffans god tips hva kasting gjelder!

Ellers må jeg få takke for hyggelige dager ved elva! Ingen nevnt, ingen glemt Wink

Thomas Nielsen
Loggført
Tore Slettengen
Global Moderator
Utlogget Utlogget

« Svar #28 på: 26. Juni, 2008, 22:07 »

Og så er det David da, Franskmannen som har fløtta fra det vellrenomerte Franske kjøkken der nede i sør til Norges veikro og gatekjøkken......og det helt frivillig! Shocked
Han kan mer enn å dåre damer, binde fulldressa laksefluer i værdensklasse og gjeddefluer som de fleste Ola-dunkere ikke har sett makan til i erotiske fantasier engang denna kar'n.
Men spesielt "lydig" er'n ikke........og den siste der krever jo ei nærmere forklaring!
På bildet under legger den alltid humørfyllte Fransosen ut fra Osøra med kanoen til Roger iført redningsvest og med ræva trygt planta på tofta.....beskjeden fra Roger med fler var nemlig at det er best å sitta i en kano med vest!
Og hva skjer litt senere...?...joa, good old David han synes detta med å sitta pent i en kano med vest er altfor tamt når digre gjeddefluer skal trøkkes ut til akseptable lengder, reiser seg sjølsagt opp........og ikke fært lenge etterpå, så lå'n å kava i drinken!
Opplevelsen og temperaturen på badevannet var tydeligvis ikke så gæ'ern heller, for dagen etter så sto David i kanoen og kasta digre gjeddefluer igjen han......og denna gangen var det ingen vest å se heller!
Fy skam seg David.....slem Fransos! Cheesy

Allå-allå! Smiley

Loggført

Tone Østhagen
Venn av Renaelva
Utlogget Utlogget

« Svar #29 på: 26. Juni, 2008, 22:50 »

Onsdag dro vi på driftetur fra Hengebrua og ned til Osøra.
Vi var heldige med været og elva viste seg fra sin beste side med blankt vann, døgnflueklekkinger og mye vak på hele strekningen
[ IMAGE NOT SHOWN - GUESTS CANNOT VIEW ATTACHED IMAGES ]

Joachim og Espen på nedsiden av Hengebrua

Torunn og Eirik i en noe uryddig åreføring

Gunnar

En bitteliten forsmak på strøm før strykene

Et avslappet følge like nord for Deset
« Siste redigering: 26. Juni, 2008, 23:00 av Tone Østhagen » Loggført

Mvh Tone

BLI MEDLEM: www.bio-ro.no
Sider: 1 [2] 3 4 ... 9   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!